Hogyan támogassuk a párunkat ha depressziós lesz?

Sokaknak fogalmuk sincs, hogy hogyan kezeljék ez az új "állapotot'...

Hogyan támogassuk a párunkat ha depressziós lesz?

A hangulati zavar olyan állapot, mely akár a párkapcsolat létét is veszélybe sodorhatja. A másik fél látja és érzi, hogy baj van – de érdemes tudnia, mivel tesz jót és mivel nem. A depresszió személyenként változó lehet, de összességében, az illető magányt, meg nem értettséget, izoláltságot él meg. Olykor azért is, mert nem akarja problémáival terhelni környezetét. Esetleg nem szeretné, ha bántanák, mert ez akkor is megtörténhet, ha szeretik. Nem kockáztatja meg, hogy még rosszabbul érezze magát.

Ha párunk depressziós, visszavonul anélkül, hogy elmondaná annak valódi okát. A kedvese nem érti, hogy miért szigetelődik el, miért zavart, vagy akár dühös. Azon gondolkodik, mit tett, amiért itt tartanak, és boldogtalanná válik. A szomorúságot, a szégyen- és értéktelenség érzést depressziós párunk esetében az is súlyosbítja, hogy fizikailag sem képes ugyanúgy viselkedni, mint korábban. S mindez csak még inkább elszomorítja a partnerét. Természetesen, depressziós párunk számára nem könnyű ilyenkor kifejezni az érzéseit. Attól tart, hogy túlzottan drámainak vagy hálátlannak tűnhet.

A depressziós ember számára sokkal jobb, ha nyíltan kimondhatja érzéseit, nem kell másra hivatkoznia, amiért rosszul érzi magát. Ne a közlekedést vagy a befizetendő számlákat okolja például állapotáért, hanem mondja ki, depressziós. Fontos az is, hogy beszéljen ennek jeleiről, okozóiról, így a másik ember jobban megérti majd és tudja támogatni. Mivel depressziós párunknak még közölnie sem egyszerű, hogy alapvetően hangulati zavara van, segítséget jelent számára, ha nem nevezzük nevén a dolgot, s ha meg akarjuk tudni, hogyan érzi magát éppen, kódolt üzenetekben egyezhetünk meg.

Erre lehet az a válasza is, hogy az utcán, vagy vele az ágyban. Párunk kétségtelenül reménytelennek érzi saját helyzetét, de ne ugorjunk bele tanácsadásokba. Még azt is érezheti, hogy most már tényleg „össze kell szednie” magát, de ez nem ilyen egyszerű. Ilyen esetekben a legjobb, ha csak ott vagyunk vele. Fogadjuk el, hogy van egy ilyen időszaka a kapcsolatunknak és ne akarjuk megváltoztatni vagy gyógyítani. Fogjuk a kezét, tartsuk a szemkontaktust, hallgassuk meg figyelmesen. Nyugodtan mondja el a gondolatait – ezek még hatékonyan csökkenthetik is a tüneteket.

Sokat jelent partnerünknek, ha apró figyelmességekkel segítjük: egy meleg fürdővel, vagy azzal, hogy felajánljuk, elkészítjük a teáját, megmasszírozzuk a hátát. Ezek nagyon sokat jelenthetnek depressziós párunknak. A bíztatás szavaival jelentős eredményt érünk el, hiszen ő maga értéktelennek érzi magát. A depressziós ember gyakran érzi úgy, hogy ő maga felelős állapotáért, szégyelli, hogy nem képes kontrollálni érzelmeit. Fontos ilyenkor, hogy a partnere emlékeztesse arra: a depressziója nem ő maga! Két különálló dolog. A depresszió egy betegség és nem a páciens okolható érte. Biztatni kell a párunkat azzal, hogy rámutatunk erősségeire, korábbi sikereire, s nagy eséllyel elérjük, hogy idővel jobban érezze magát.